Fantasia huilulle ja harpulle
Krista Leivo, harppu ja Visa Turunen, huilu. Vapaa pääsy, Kappelin Ladyjen kahvio.
Sonaatti huilulle ja harpulle op. 406 on huilun melodiapätkien ja harpun pelkistettyjen harmonikulkujen muodostama ainutlaatuinen kokonaisuus. Alan Hovhaness oli erittäin tuottelias amerikkalainen säveltäjä, jonka armenialaiset sukujuuret on kuultavissa hänen teoksissaan. Vuonna 1934 hän matkusti vaimonsa kanssa Suomeen tapaamaan suurta esikuvaansa Jean Sibeliusta. Ystävystyttyään he jatkoivat kirjeenvaihtoaan seuraavat 20 vuotta ja Hovhaness myös nimesi ensimmäisen tyttärensä Jean Christina Hovhanessiksi hänen kummisetänsä Jean Sibeliuksen mukaan.
Casilda Fantasia on itsenäinen teos, johon on koottu yhteen sävelaiheita Ernst Saxe-CoburgGothan oopperasta Casilda. Huilisti-säveltäjä Franz Doppler kirjoitti teoksen yhdessä harpisti Antonio Zamaran kanssa ja tämän yhteistyön myötä teokseen on koottu paljon virtuoottisia sävelkulkuja molemmille soittajille. Tästä laajamuotoisesta ja ilman katkoksia etenevästä teoksesta kuullaan osia.
Une Châtelaine en sa tour on Gabriel Faurén sävellys sooloharpulle vuodelta 1918 ja teos on sävelletty harpisti Micheline Kahnille. Teos kuvaa neitoa linnassaan ja sävellyksen otsikko on ote Verlainen runosta Le Bonne Chanson. Tämän lisäksi hän sävelsi sooloharpulle ainoastaan teoksen Imprompu op. 86, joka on yksi kaikkien aikojen tunnetuimmista harpputeoksista. Ehkäpä juuri harppusävellysten vähäisestä määrästä johtuen jo hänen eläessään lukuisat harpistit sovittivat hänen pianomusiikkiaan harpulle. Gabriel Fauré oli ranskalainen impressionistinen säveltäjä, joka uudisti merkittävästä ranskalaista tyyliä säveltää kamarimusiikkia.
Monolog Nro. 1 sooloalttohuilulle kuuluu ruosalaiseen soolohuilun kantaohjelmistoon. Look into the sun -teoksen on säveltänyt brittiläinen Ian Andersson. Se on tullut tutuksi huilisti Jethro Tullin soittamana. Fantasian viululle ja harpulle ranskalainen Saint-Saens sävelsi 72-vuotiaana lomaillessaan Italian Rivieralla. Hän omisti teoksen sisaruksille Clara Eisslerille (harppu) ja Marianne Eisslerille (viulu). Tämä on yksi hänen kolmesta pääteoksestaan harpulle Fantasian (1893) ja Morceau de Concertin (1918) rinnalla. Yksiosainen virtuoositeos koostuu rennoista ja spontaaneista jaksoista ja on rakenteeltaan selkeää, tasapainoista ja viehättävää.
Entr’acte huilulle ja harpulle ei ole idiomaattinen harpputeos vaan sitä esitetään usein myös huilun tai viulun ja kitaran muodostamana duona. Teos alkaa hengästyttävällä flamencokitaramusiikista vaikutteita saaneella tanssilla, joka tuo mieleen liikkeitään improvisoiden muuntelevan tanssijan. Harpun serenadinomaisen soolon sekä soitinten yhteisen kadenssin jälkeen kuvitteellisen tanssijan voi nähdä nostavansa kätensä ilmaan ja polkevan jaloillaan tanssilattiaa vauhdin yhä vain kiihtyessä.
Hovhaness, Alan (1911-2000)
Sonata for Flute and Harp op. 406 (1987)
- Prelude
- Cantando
- Dance
- Lullaby
- Andante Dolce
- Benjamin Doppler, Franz (1821-1883) & Zamara, Antonio (1829-1901)
Casilda Fantasia (1891) - Bolero
- Allegro
Fauré, Gabriel (1845-1924) Une châtelaine en sa tour, Op.110 (1918)
osia - Koch von, Erland (1910–2009)
Monolog Nro. 1 sooloalttohuilulle (1973)
osa Fantasie
Anderson, Ian (1947-) Look into the sun (1969)
Saint-Saens, Charles-Camille (1835-1921)
Fantaisie op. 124 (1907)
Ibert, Jacques (1890-1962)- Entr’acte (1935)